Culottes

Top 10 fashion en retail trends voor 2015

Bron: FashionUnited

Draagbare technologie, culottes en mono product retail. We zetten de 10 belangrijkste fashion en retail trends voor dit jaar, geselecteerd door FashionUnited, op een rij.

1. Draagbare technologie
De lancering van Apple’s smartwatch was één van de belangrijkste modehappenings van het najaar. De overstap van Burberry’s CEO Angela Ahrendts naar het elektronicabedrijf staat symboolvoor een wereld waarin draagbare technologie aan populariteit wint. Dat consumenten wel iets zien in ‘wearable tech’ zoals de smartwatch en Google Glass blijkt ook uit deze infographic. 8 miljoen Britten maken al gebruik van de mogelijkheden die er zijn op de markt.

2. Razendsnelle levering
In 2020 wordt naar verwachting ruim 70 procent van de aankopen via de smartphone of tablet gedaan. De populariteit van mobile shopping stijgt en zonder webwinkel telt een retailer niet meer mee. In een wereld waarin de consument alles online kan verkrijgen, is het voor een retailer taak zich te onderscheiden met service, gratis bezorging én razendsnelle levering. In Amsterdam wordt al same day delivery per fietskoerier aangeboden.

3. Culotte
De midi-lengte voor rokken en jurken hebben we regelmatig voorbij zien komen. In 2015 is deze lengte er ook voor de broek. De echte hipkippen hebben de Culotte pants al aangetrokken naar de fashionweeks en de trend gaat dit jaar doorbreken in het straatbeeld.

4. Mono product retail
Modewinkels gespecialiseerd in één specifiek product, verkrijgbaar in alle denkbare kleuren, maten en prijscategorieën. Volgens trend forecaster Lidewij Edelkoort is het de toekomst. In andere sectoren is het al terug te zien. Denk aan de foodsector met concepten als Sla en de Pepernotenfabriek.

5. Uniqlo
Deze Japanse modeketen rukt op in Europa en komt steeds dichterbij. Liefhebbers moesten tot voor kort nog naar Londen of Parijs voor hun cashmere truitjes, vestjes en kleurige donsjacks, maar inmiddels bezorgt de online shop ook in Nederland en België. Dit voorjaar opent Uniqlo haar eerste Antwerpse filiaal, maar ook Nederland staat hoog op de verlanglijst van de keten.

6. Vetersandalen
Hoge vetersandalen gaan we naar verwachting veel terugzien in 2015. We zagen ze eerder op de catwalk van onder meer Chloé, Alexander McQueen en Boss.

7. Taille
2014 was dan wellicht het jaar van de billen, belfies en booties, 2015 wordt het jaar van de taille, het middenrif en de buik. Een gezonde levensstijl met HITT en ‘clean eating’, plus een meer androgyn en minder sekse gebonden modebeeld, resulteren in meer aandacht voor een seksloos lichaamsdeel.

8. Kwaliteit
Door de aanwas van budgetketens groeit de vraag naar kwaliteitsproducten. Euforie over veel voor weinig maakt plaats van ongenoegen over losse zomen en de snelheid waarmee goedkope kledingitems verwassen raken. De stap naar handgemaakt of tailor made is echter te groot. Er ontstaat een markt voor modische en betaalbare kwaliteitsproducten.

9. Vakmanschap
Vakmensen, denk aan gespecialiseerde kleer- en schoenmakers en stomerijen, kunnen zich verheugen op een aanwas van nieuwe klanten. Kwaliteitsspul vraagt immers om hoogwaardige herstelwerkzaamheden, onderhoud en reiniging.

10. Gelaagdheid
Rijk stofgebruik met lagen, plooien en vouwen. We zien een volumineus beeld met meerdere lagen en tegelijkertijd sober door ingetogen kleurgebruik. Het sluit goed aan bij het minder sekse gebonden modebeeld dat we eerder aankaartten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Neem de anti-spam code over

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld